Abort

Ibland är jag rädd när jag skriver. Det här är ett sånt tillfälle. Någon som jag har förtroende för ville att jag skulle ta upp ämnet abort. Asjobbigt. Som kristen/post-kristen är det givet att jag borde vara abort-kritisk. Som anarkist är det givet att jag ska ge ett självklart stöd till fri abort. Detta gör mig rädd för att bli ex-kommunicerad från alla sidor.

Men nu handlar det ju inte om mig, det enda som är givet i sammanhanget är att jag tillhör dom privilegierade här. Jag är varken kvinnan som blivit med barn oönskat, och inte heller är jag, längre, det spirande livet i en kvinnas mage.

Anyway, nog med brasklappar. Idag blir det punkter:

1. Det är dumt att staten eller patriarkatet bestämmer över vad kvinnor ska göra med sina kroppar eller vad som finns i dom.

2. Ett befruktat ägg som fäst vid livmodern är ett spirande liv, en människa-in-the-making.

3. Allt levande bör behandlas med respekt. Miljontals systematiskt utförda aborter och ”vill du behålla det?”-attityden är därför något tragiskt.

4. Det finns inget definitivt sätt att avgöra när ”en människa blir en människa” eller liknande.

5. Sjukvården och ett samhällsklimat där människor mäts i ekonomiska termer och där barn och det som ses som skört och svagt är ovälkommet, har ett enormt mycket större ansvar för dom aborter som utförs än dom gravida kvinnorna.

6. Männens ansvar för sitt sexuella beteende är gravt underskattat.

7. Praktiker som begränsar antalet graviditeter är viktiga, och det finns många sådana praktiker som har glömts bort genom civilisationen.

Håller ni med? Vilka är konsekvenserna av ovanstående påståenden?

13 reaktion på “Abort

  1. Det där tycker jag var väldigt bra punkter – du fångar många viktiga poänger i dem – och jag håller med dej på alla punkter. Jag tycker konsekvensen blir att det är svårt att helt fördöma aborter när vårt samhälle ser ut som det gör….men att man bör sträva efter att minska dem i antal. Hur är jag inte helt säker på. Genom att föra fram andra värderingar och åsikter antar jag och ifrågasätta en del rådande normer…

  2. Väldigt bra skrivet! Tycker även jag som i grunden är abortkritisk men vet att det är en komplicrad situation många gånger. En lite rolig kommentar, som du har varit inne på Jonas, är en kommentar som den tidigare presidenten och republikanen Ronald Reagan lär ha sagt: ”Jag noterar att alla abortförespråkare här redan är födda”. Tyckte bara att kommentaren var så rolig och bra i sammanhanget utan att för den skull banalisera eller ta död på en debatt som faktiskt är allvarlig.

  3. Tack för att du skrev! Och jag delar din hållning i samtliga punkter. Trist med abortfrågan i Sverige är att man har svårt att ens antyda att aborter är problematiska förrän man blir stämplad som kristen bombhöger eller nationaldemokrat. Att Sverige är ett av få länder i Europa där antal aborter inte minskar borde uppmärksammas mer. Vad är det andra länder gör för att få ner sina abortsiffror (utan att skärpa lagstiftningen)?

    Lagstiftningsvägen? Jag håller nog med dig om att det kanske inte är rätt väg att gå. Samtidigt kan ju lagstiftning i vissa fall förändra människors sätt att tänka och agera (såsom t.ex. skedde när man lagstiftade om förbudet mot aga).

  4. tragiskt att se dessa mörkrets män som mässar om livets okränkbarhet när dom historiskt bär ansvar för tusenden och åter tusendens föddas och oföddas liv.

    Alla dessa liv som går till spillo vid illegalt utförda aborter världen över. Är dom inget värda? Dom kanske inte har mött Jesus än?

    Så frågan är: På vilket sätt värnar ni om dom levandes liv?

  5. Hade skrivit ett långt inlägg men det höll inte, erkänner det. För herr Lundström säger ingenting utan att gardera sig först. Så han är för/mot abort typ samtigt. Men icke att förglömma, så är det samhällets fel ingen annan har något ansvar.

    • Vi är ovilliga att vara helt goda, så snälla betrakta oss inte som helt onda! Det måste finnas en gråzon däremellan, där vi kan gömma oss från ansvar och allt jobbigt i verkligheten. Allt annat är extremism. Vi tror att det inte är bra för oss att tänka i svart och vitt. Att göra skillnad på det ena eller det andra är ojämlikt. Det är orättvist att tala om gott och ont. Vi är väldigt inspirerad av Jonas Lundströms sätt att hantera moraliska frågor. Vi vill också bli kvasi-vegan och post-kristen och liknande. Men vi vill egentligen inte att detta ska handla om hur vi personligen agerar i någon svår fråga. Det finns två sidor på varje historia och därför tror vi det är viktigt att inte bedöma vad som är rätt eller fel utan bara låta alla kriminella och laglydiga, straighta och queer, individualister och kommunister, demokrater och anarkister, och andra oförenliga motpoler ändå stå enade tillsammans trots allt. För kärlek utan gränser!

  6. Du skriver att du är kristen/post-kristen. Intressant! Den 25 mars skrev du att det inte fanns några kristna. Saker har tydligen hänt sen dess. Nu tycks det, sedan den 25 mars 2012, finnas och ha funnits kristna eller är du månne den ende som är eller har varit kristen??? …skojade bara!

    • Logikern. Ord kan, som bekant, betyda olika saker i olika kontexter. Det tror jag också syns när det gäller kristen för den som vill se det. I nytestamentlig mening finns det inga kristna (som jag ser det), men som en beteckning på en religiös tradition så finns det förstås kristna. Ett par miljarder, lite knappt. Som jag också skrev i det aktuella inlägget för den som läste lite noggrannare:
      ”I begreppets bredare mening finns det förstås otaliga människor som är en del av den kristna traditionen på ett eller annat sätt (och då är också jag ”kristen”)”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>