Ateism som kristen teologi

Bara en kristen kan vara en god ateist.

Den som vill ta avstånd från något behöver, om detta avståndstagande ska vara begripligt eller fungerande, ha en hyfsat tydlig bild av det en tar avstånd från. Men nu finns ju ingen enhetlig definition, eller ens något gemensamt centrum för vad som är Gud/gud/gudar/gudinna/gudomligt. Förståelserna varierar extremt beroende på sammanhang. Det finns panteism, panenteism, polyteism, monoteism, trinitarisk monoteism, animism, politiskt förgudligande av människor osv osv. Det finns ingen kärna. Det går därför bara att förneka en specifik gud/Gud/gudinna/gudar/gudomlighet.

Ateismen som ideologi har växt fram i det västerländska, kristna samhället, i mycket som en reaktion på kyrkans nedtryckande makt, och är på så sätt ett specifikt kristet fenomen. Det är därför (sin uppfattning om) den kristne guden som ateisterna tar avstånd från, även om detta sedan går att applicera på (deras uppfattning om) andra gudar. Jag tror heller inte att det är en tillfällighet att ateismen föddes ur kyrkans sköte, eftersom det finns inslag i dom kristna skrifterna och traditionen som öppnar upp åt ett ateistiskt håll, åtminstone om dom ”missförstås”. Som exempel kan nämnas teologin om inkarnationen (gud blir materia), församlingen som Messias kropp, dom kristna som guds/Kristus ställföreträdare, Jesus gudsövergivenhetsutrop på korset, gudskritiken i tex Psaltaren, Job och Predikaren, och givetvis tanken på guds död.

Det är därför inte bara så att det går att tänka sig något sådant som en kristen ateism. Ateismen kan till och med betraktas som en slags kristen teologi.

8 reaktion på “Ateism som kristen teologi

  1. Nej, inte alls. Ateism betyder att inte tro. Ateismen är ingen ideologi heller. Du kan mycket väl icketro på quetzalcoatl utan att vara speciellt insatt.

    • Johnny. Tack för mothugg!

      Att inte tro? Men tror inte alla, är inte tro (övertygelse, tilltro, förtroende, trohet) en grundfaktor för att livet över huvud taget ska fungera. Vi tror väl bara på olika saker och på olika sätt? Därför menar jag att ateism är att inte tro på något specifikt som då behöver vara hyfsat tydligt definierat.

  2. Alla tror inte, om man med tro avser just det att tro på något man inte ser, eller har bevis för. Man kan tro att det ska regna imorgon eftersom det är det väderprognosen säger, men om prognosen ändras så följer ens ”tro” efter.
    Jag skulle nog säga att man föds som ateist (utan tron på något högre väsen).

    • Sara. Tack för kommentar!!

      Jag skulle ändå hålla fast vid att alla tror. Pengar är ett exempel, pengar fungerar bara för att vi tror på det pengarna sägs symbolisera (och för att vi är rädda för polisen). Vi tror på något som i praktiken är osynligt, nämligen att det döljer sig ett specifikt ekonomiskt värde som i framtiden kan bytas ut mot något mer användbart (såsom mat tex). Vi behandlar alltså pengarna som ett slags löfte som vi sätter tilltro till. Vi fortsätter också i praktiken tro på det kapitalistiska systemets löften om att allt ska bli bättre, trots att mycket tyder på att jorden utarmas och att det underminerar hela vår existens. Dom flesta tror på läran om Utveckling, att människan når allt högre höjder. Osv.

      Så jag håller nog fast vid min tes än så länge, även om jag kanske förstår vad du menar.

      Vad tror/icke-tror du själv?

  3. Jo, men efter lite betänkande håller jag med dig Jonas även om begreppet ”Kristen ateist” låter lite underligt. Om jag förstår dig rätt så menar du att du med Kristen ateist menar att du är ateist inför den kristna guden/religiösa åskådningen? En ateist från ett muslimskt sammanhang skulle då vara muslimsk ateist? Det jag håller med dig om är att även ateism är en form av tro, man sätter sin övertygelse/förtröstan på något annat än en gud/gudar osv. Har jag greppat dig någorlunda?

    • Ja, jag menar att jag har lämnat den gud jag tränats att tro på, samtidigt som jag fortfarande är kristen. När det gäller islam så känner jag åtminstone en person som är muslim och ateist. Tro och tillit tror jag hör till människans lott, på gott och ont, så givetvis är även ateister troende. Sen tror jag i och för sig att troende kristna egentligen tror mer på andra saker än på gud. Vad vi tror på syns i våra handlingar, praktiker och livsval. De flesta (alla?) troende kristna idag tror mer på lönearbetet, banken, staten, familjen osv än på gud. (Hade det varit annorlunda så hade min tro möjligen möjligen funnits kvar.)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>