Bibeln som queer-resurs

Att Bibeln ofta används som försvar för traditionella könsroller är ju allmänt känt, men Bibeln kan faktiskt också vara en queer-resurs. Flera texter och berättelser kan vara till hjälp för kristna och andra som vill undergräva hetero-normen och patriarkalt förtryck. I en rad scener i evangelierna spräcker exempelvis Jesus uppträdande dåtidens förväntningar på en man (tex mötet med kvinnan i Johannes kapitel 4), och flera kvinnor intar oväntade och ”okvinnliga” nyckelroller när dom bär fram, hjälper, konfronterar och proklamerar Messias.

Efter uppståndelsen berättas om hur Jesus framträder i en kropp som i mycket är förändrad, och Paulus målar upp för korinthierna hur den kristna gemenskapen är Messias (uppståndna) kropp. Denna Jesus nya kropp inkluderar både kvinnor och män och är alltså transsexuell. I och genom Messias, predikar aposteln till församlingarna i Galatien, bleknar systemets förtryckande och särskiljande uppdelningar mellan jude-hedning, slav-fri och man-kvinna, till förmån för en ny frihetens och kärlekens gemenskap.

Inte sällan har kristna aktivt eller genom tystnad sällat sig till försvararna av den rådande ordningen, patriarkat och heteronormativitet, inte sällan med hänvisning till skapelseberättelserna i Genesis. Men den Jesus vi möter i evangelierna är betydligt mer inriktad på det inbrytande och kommande gudsriket och dess befriande krafter. I ljuset av detta borde det vara möjligt, inte minst för Jesus-troende, att betrakta queer-perspektivet och HBTQ-personers sexualitet inte som ett hot utan som en gudagåva.

Vad tänker du? Frågor?

En bra introduktion till queer på svenska är Fanny Ambjörnssons bok Vad är queer? För mer texter om överlappningen mellan kristen tro och queer se tex anarkistiska Jesus Radicals. Texten i NA (missa inte kommentarerna…). Se också debatten om queer och anarkism/”extremvänster”/aktivism i SVD och DN. Anarcho-Pride hittar du här. DN skriver om Pride-paraden lördag.

5 reaktion på “Bibeln som queer-resurs

  1. Pingback: Mänskliga rättigheter « Junkyard baby

  2. Det där är ju bara nonsens. Jag hörde tex Sthlms rabbin i radio säga att citatet ”En man skall inte ligga med en annan man…” kan tolkas som att
    det handlar om mannens patriarkala rätt i historisk tid. Det är som att tolka lagen om högertrafik till att det egentligen är vänster sida vi skall köra på.

  3. Jag tänker spontant på Shannon Kearns, anarkistisk pastor och transperson som skriver på: http://anarchistreverend.com/

    Spännande att du tar upp detta, som kristen känner jag att tron för mig varit ett enormt stöd och att det vore själviskt att begränsa rätten till det stödet (även genom praktiker som utfrysning, härskartekniker, etc) till en bestämd grupp, om det bara finns en Gud, och det är en god Gud kan jag inte annat än tro att Gud är till för alla.

  4. Pingback: Snutförtryck,gatufester,miljöhot o HBTQ-rädsla(9 tips o kommentarer) « Stigen

  5. Pingback: En handfull lördags-tips « Stigen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>