Dödsreklamsförbättring

Är det 40 miljarder eller så som spenderas på reklam varje år i Sverige? Och vad säger det i så fall om vårt samhälle och om vår förmenta frihet? Vem kan undvika och värja sig för reklamens intrång?

Bakom mycket, kanske all, reklam döljer sig våld och förtryck. Men inte alltid är det så uppenbart som när det kommer till den reklam som ger oss döda och stympade kroppar rakt i nyllet. Förutom att detta hjälper djurindustrins vinster och är en avgörande stöttepelare i djurförtrycket, så tror jag också att det avtrubbar oss genom att normalisera förtrycket av dom icke-mänskliga djuren. Detta gör mig förbannad.

Därför förespråkar jag reklamförbättring genom direkt aktion. På ett sätt är det bra att det syns att dessa företag tjänar sina stålar på död, lidande och förtryck, men dödsreklam kan ändå förbättras på flera sätt, antingen genom att förstöra den eller genom att måla eller skriva till små budskap som förtydligar kopplingen mellan bilderna och våld och förtryck. En lite mer avancerad idé vore att trycka upp klibbor med en speciell märkning, typ ”Dödsreklam” som sedan kan appliceras på djurindustrins propaganda. Finns det fler idéer?

Att förbättra reklam är en enkel, billig och relativt riskfri form av direktaktion. Greppa saxen, spritpennan eller sprayburken och Just do it.

2 reaktion på “Dödsreklamsförbättring

  1. Pingback: Djurens värde o ”våldet i djurens namn” (DN) « Stigen

  2. Pingback: Förfrågan | Stigarna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>