En fantastisk helg

Kan det månne vara en dröm?

Helg för kristna kommuniteter och Gemenskaper i Örebro med 120-130 personer. (Flera av samlingarna och seminarierna finns att se här.)

Ett stort antal kommuniteter, kollektiv och närbogemenskaper representerade.

Arbete, gemenskap, Jesus-middag, glädje, utmaningar, tidebön. Och mängder av samtal och möten.

Medverkan av Mariadöttrar, Catholic Worker och Church Communities (AKA Bruderhof).

Scott från Catholic Worker Farm på hembesök och två par från Bruderhof som gäster, varav ett par som nattgäster tre dygn.

Samtal och seminarier om bland annat anarkism, dumpsterdiving, motstånd, aktioner, egendomsgemenskap, livstidslöften, arbete och bön.

Demonstration (utan tillstånd förstås) mot tvångsavvisningarna med 70 personer från Stortorget till polishuset med slagord, ljuständning, bön, stilla stund och apeller.

Och alla dessa människor, med gudsriket, efterföljelsen av Jesus från Nasaret, och längtan efter gemenskap och ett alternativt liv i fokus.

Helt otroligt. För fem år sen hade jag knappast kunna tänka mig den här utvecklingen. Kanske är allt möjligt ändå. Allt stort har från början varit litet.

14 reaktion på “En fantastisk helg

  1. Ja det behöver inte vara stort för att förändra världen.
    De första lärjungarna var inte många.
    Inte heller hade de särskilt mycket världslig makt eller inflytande.

    Men den första kristna gemenskapen hade 3 tydliga saker:
    1.En kristen gemenskap där man delade livet, levde i frid och kärlek
    (man höll inte på med inbördes stridigheter, eller kastade skit på varandra,
    anklagade varandra etc.)
    2. Evangeliet proklamerades och förkunnades i ord.
    (inte bara i handling utan kerygmatiskt)
    3. Under och tecken, helanden och andra uttryck för den helige Andes kraft var väldigt tydlig och visade att även om den värdsliga makten inte står bakom denna rörelse så står Gud bakom den med sin makt och myndighet.

    Utifrån detta tror jag inte att det du beskriver kommer ha någon större impact.
    Den tidiga Jesusrörelsen var en motkultur, men inte en medveten upprorisk rörelse.

  2. Pingback: Är Fyrke en djupare sekularisering? « Se Människan

  3. en väldigt fin sammankomst! tycker det var väldigt vacker att skåda ut över alla samtal som pågick under snackverkstan. Guds rikes skönhet i ansikten, engagemang och möten.

  4. Halleluja!

    Var tyvärr tvungen att stanna hemma den här gången (köpte fem par oxar och var tvungen att se vad de gick för :) ) Nästa gång!

  5. Jag blev väldigt inspirerad av denna helg, jag och min fru samtalar mycket nu efter dessa dagar på vilka steg vi ska ta för att gå i motkulturens riktning. Tack för ditt engagemang Jonas! :)

  6. Jonas, förklara gärna vad du menar är positivt och riktigt med att hjälpa papperslösa muslimer. Gynnar det din anarkistiska sak på ett särskilt sätt eller är muslimer sådana som följer din ”jesus” utan att de vet om det.
    Kan vara fler än jag som undrar.

  7. Älska din nästa som dig själv. Själv skulle jag tycka mycket illa om att bli ivägskickad med våld till hotfulla situationer som jag flytt ifrån eller förföljas av myndigheterna. Därför känns det naturligt för mig att ställa mig på deras sida som råkar ut för detta, oavsett vad dom har för politiska och religiösa övertygelser eller moralisk status.

  8. Jonas,

    Är ”din nästa” en person som tillhör en religion som ser dig som en dhimmi eller en kuffar så får det stå för dig. Frågan är ännu vad det tjänar för gott syfte att indirekt hjälpa fram islams utbredning.

    Jag är med på att man bör hjälpa de som för det kristna namnets skull flytt för sina liv (och, ja, jag har själv gjort detta, och gör gärna om det, så att inte det behöver dryftas).

    Några muslimer anser jag dock inte att man skall hjälpa på detta vis. Helst inga muslimer alls till Sverige, så slipper vi problemet med moskéer och annat dithörande elände som bara i praktiken fungerar som kolonisation, på svenska skattebetalarnas bekostnad dessutom. Högst omoraliskt alltsammans.

    Men jag undrar också om du ärligt talat menar allvar med det du säger om att du skulle hjälpa alla ”oavsett vad dom har för politiska och religiösa övertygelser”. Skulle du skulle kunna tänka dig att hjälpa en svensk kristen som lider förföljelse för sin tro på hemundervisning eller negativa syn på samkönade äktenskap? Skulle du kunna tänka dig att hjälpa en svensk ”högerextremist” som jagas av polisen för sin övertygelses skull (det händer faktiskt inte så sällan)?

  9. JG. Det är klart. Alla som kommer i min närhet är min nästa (det är vad ordet betyder). Och som kristna ska vi ju tom hjälpa och älska våra fiender. Det tillhör hjärtat av Jesus budskap.

  10. Jonas, Det återstår att bevisa att den tolkning av ordet ”nästan” som du gör var den gängse på Jesu tid. Du lär i alla fall inte vara muslimens nästa. Att ”älska sina fiender” borde inte heller innebära att man indirekt eller direkt hjälper Guds fiender att bygga sina imperier. Bibeln har en helt annan syn på ansvar och förpliktigelser än det som du framför. Man kan vara så from att man hjälper självaste djävulen i hans arbete. Varken vist eller berömvärt.

  11. Eftersom Jesus också uppmanar och visar oss att älska våra fiender (och att älska är i Jesus undervisning samma sak som att göra gott) så är det inte avgörande om ”nästa”/granne betyder detta eller inte.

  12. Det handlar om vishet. Och att ha en vision större än den egna rättsuppfattningen och tron på den egna fromheten. Vad gynnar Guds Rike bäst.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>