Om att ”älska sin nästa”

”Du skall älska Herren, din gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd.” Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: ”Du skall älska din nästa och dig själv.” På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna. (Mt 22:34-40)

Det är inte mycket som Jesus säger som är unikt. När han presenterar det som brukar kallas ”det dubbla kärleksbudet” så är det ”bara” ett par citat i Moses lag. Ändå finns det något häpnadsväckande här. Jesus tycks uppmana till en kärlek som till 100% riktas mot gud. Inga konstigheter där. Oklarheterna uppstår med Och:et. Och din nästa som dig själv. Men skulle inte all kärlek gå till gud? Hur kan det då bli kvar något till nästan?

Ända sättet att kombinera dessa idéer ser ut att vara att en älskar gud genom att älska nästan. Gud är inte där ute och där borta utan i den-som-är-i-närheten (nästan).

Samtidigt finns det frågetecken. ”Som dig själv” tycks vara en pedagogisk överdrift. Vi sätter ju trots allt oss själva före andra, och något annat är kanske inte ens önskvärt. Men ”som dig själv” kan också läsas som en påminnelse om att nästan och självet är ofrånkomligen sammankopplade, och i slutändan inte ens möjliga att definitivt skilja åt. Vi sitter ihop. Och nästan/den-som-är-i-närheten som i den kristna traditionen ofta bara inkluderat likasinnade och laglydiga människor behöver helt klart utvidgas till att också gälla den mänsklige Andre och även andra levande varelser, växter och så vidare som vi är i närheten av på ett eller annat sätt.

Men när allt kommer omkring så tror jag att kärlek till nästan är något positivt och viktigt. På så sätt (bland annat) har jag fortfarande en slags kristen tro. Och om gud finns, vilket jag antar att jag inte tror, så älskar och ärar vi hen genom att älska den-som-är-i-närheten.

En reaktion på “Om att ”älska sin nästa”

  1. Tack för ett väldigt bra inlägg! :) Om fler skulle leva så skulle jorden vara en mycket trevligare plats att vara på. Vi får försöka leva efter det och hoppas på att det smittar av sig till andra! Och så en dag kanske vi når fram till målet. En värld av kärlek.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>