Övergrepp och skuldbeläggande

Ett väldigt konstigt men mycket utbrett beteende, är att skuldbelägga den som råkat ut för ett övergrepp. Det klassiska exemplet är kanske kvinnan som blir våldtagen på öppen gata. Inte bara har hon blivit våldtagen, hon ska nu också få höra att våldtäkten var hennes fel. Varför hade hon så kort kjol? Varför spankulerade hon omkring i det offentliga rummet ensam? Varför valde hon gångtunneln med den trasiga belysningen? Varför skrek hon inte högre? Varför gick hon inte direkt till polisen? Varför hade hon druckit ett par glas vin?

Men fenomenet finns i många andra sammanhang också. Ibland finns kanske omsorg om den utsatte som en del av motivbilden, men detta ursäktar inte skuldbeläggandet. Att kritisera offret i samband med ett övergrepp är inget annat än att i handling normalisera förtrycket. Istället för att attackera förtrycket så vänds den rättmätiga aggressiviteten inåt och nedåt, och blir i praktiken en förstärkning och en del av förtrycket. Arbetskamrater, vänner, kamrater, familj och inte sällan ens eget inre talar med förtryckarens röst och försvarar övergreppet.

Hur en ska försvara och skydda sig mot övergrepp är en viktig fråga, men det är inte det primära att bearbeta i en akut situation när någon blivit utsatt och riskerar att traumatiseras. Detta är istället tillfället att i ord och handling välja sida och visa en villkorslös solidaritet. På den utsattes sida mot förtrycket.

9 reaktion på “Övergrepp och skuldbeläggande

  1. Jag förmodar att detta resonemang inte gäller vissa inhemska etniska grupper som inte existerar – eller själva är förtryckare under alla omständigheter…

    • Leon. ”Vissa inhemska etniska grupper”. Du tänker på samerna förstår jag… :)

      Själv tycker jag det är ganska underhållande, om det inte vore så farligt när en dominerande grupp utser sig själva till offer. Stackars alla vita, privilegierade, kristna män, alltid utsatta, ständigt på historiens undersida. Dom välbeställda vita männen, alltid har dom varit förtryckta. Ära vare Breivik, Hitler och korstågen!

      Men som jag sa häromdagen är jag tacksam att ni hittar hit och så tydligt illustrerar att röken fortfarande stiger från gaskamrarna.

  2. Ja, vilka skulle det annars kunna vara? Lappland åt Samerna!

    Påminnelse: jag är fortfarande inte det minsta kristen, till skillnad från dig. Samma gäller fetischen för offer och förtryck. Om du gräver lite så finns det säkert mer att redovisa om olika sorters arvssynd av samma sort som gårdagens svenskfientliga orgie. Vad du ni vill åstadkomma med det förutom en motreaktion hos de mest fridsamma. Jag är en individ och därmed minoritet. Definitivt inte privilegierad eller välbeställd och inte någon annan generalisering heller. ”Guilt through association” = skuldbeläggning. Tur att jag inte inte har något anseende värt att försvara.

    Så nu är jag en ”ni” som precis har hittat hit tydligen. En sån där dödsknarkande übernazistisk massmördare bortom alla tvivel. Du får väll göra det du gör bäst och influera den dominerande gruppen med din godtrogenhet till att ha ett ”öppet samtal och diskussion” – en lustig fras jag observerade på anslagstavlan till en kyrka.

    • Leon. Menar du att du har varit här förut? Det är bara sista dagarna som jag haft folk som kommenterat som länkat till eller direkt påmint om nassar i sin argumentation, så det förvånar mig i så fall mycket om det är en gammal läsare.

      Genom din länk och din kommentar så associerade du dig själv med nationalisterna, därmed är du inte bara individ utan tillhör ett sammanhang. Som jag ser det så har en ett ansvar för vad en associerar sig med, och också för hur en hanterar sina privilegier. ”Vithet”, manlighet, svenskt medborgarskap, ett liv i ett välbeställt samhälle mm ger en person privilegier. Ingen blir utsatt för övergrepp pga den är vit, heterosexuell osv.

  3. Fel syn på sexualitet och vad respekt är tror jag Jonas, en kvinna må vara ung och naiv exempelvis och allt för tunnt klädd men det rättfärdigar inte våldtäkt. Kyrkan var ju länge inne på att sex och kroppen var något skamligt väldigt gnostiskt liksom kristna skulle vara andliga i sinnet och kroppen var något syndfullt och smutsigt. Min tanke är att kroppen är något vackert och fint, liturgisk sång på sitt eget sätt som jesus sa ett tempel som naturligtvis kräver viss respekt så att det sköna och vackra inte släpas i smutsen .

  4. Jonas. Har du Alzheimers?! Jag är snubben som till slut tog avstånd från den dominerande gruppen Teaching Flum och hela den scenen med oseriösa, okunniga, inkompetenta posers som bara lockar till sig fler av samma sort. Samt de som envisas med att ha förhör om varför man inte håller med om deras kriminalitet som de entusiastiskt gör reklam för. Äta veganska sopor, krama träd, radikal queer feminism, straight edge regler, domesticerade djur är slaveri, småskaligt jordbruk är en ondskefull hädelse mot Den Ursprungliga Naturen, särskilda sätt att tala, pengar är dåligt, newage galenskaper, deprimerade personer med stort socialt behov, centraliserad kommunikation, oföränderlig omedveten hierarki, tiotusen åsikter som ofta står i motsats till det praktiska som de flesta inte är intresserade av. Värdelöst. Jobbigt. Jag kan inte relatera till sånt. Som du ser tänker jag fortfarande på det och önskar att jag kunde sluta. Jag följer Sverige-entusiasmens utveckling istället därför att det distraherar mig tillräckligt.

    Det är din tolkning. Ansvar, det låter väldigt punk. Hanterar sina privilegier? Jag tänker inte be om ursäkt hela livet för egenskaper jag råkar vara född med. Du är verkligen masochist som håller på och skamfullt jämför dig med tredje världen eller nått. Det där påståendet är omöjligt att diskutera. Hela verkligheten skall vändas uppochner och alla skall krypa till korset innan du är nöjd.

    Som vanligt när jag skriver något till dig så handlar det inte exakt om vad jag egentligen tycker (vilket oftast är ingenting särskilt). Hela din personlighet gör mig så irriterad att jag bara vill jävlas med dig. Du skall alltid pressa dina radikala dogmatiska åsiktspaket i ansiktet på folk. Dina försök till opinionsbildning får omvänd effekt på mig även när det gäller saker som jag tidigare trodde att jag gillade.

    • Leon. Jag kände igen nic-et Leon, men det var en annan epost-adress, och jag har tidigare inte sett några nazistiska tendenser i det du skrivit, därför utgick jag från att det var någon annan.

      Om du hatar mig så mycket och bara vill jävlas så kan du väl vara snäll och dra någon annanstans? Eller kanske det är du själv som är masochist som inte kan låta bli att utsätta dig för min blogg?

      (end of discussion)

  5. Det beror på att jag inte har någon epost längre. Jag raderade den permanent i november bland annat av ovan nämna anledningar. Jag visste inte att jag hade gett uttryck för några tydligt ”nazistiska tendenser” nu heller. Vart går gränsen för det? Det är mest du som är fördomsfull tycker jag.

    Lämna din offentliga egendom och missa när du förr eller senare gör dig själv till martyr? Sadism är ordet du söker och du gör dig mer och mer förtjänt av det. Tråkigt bara att du har charmat andra med ytligt sett de rätta åsikterna och titlarna och subkulturella tomma fraser.

    (Auktoritärt beslut från konflikträdd maktposition) – menar du att jag skall respektera det? Du är inte direkt den skarpaste flintan i skogen.

  6. Pingback: Pussy Riot, underjordskristna o den maktknullande kyrkan « Stigen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>