Planka

Att planka är att behandla kollektivtrafiken som om den är gratis. Vilket den givetvis borde vara, så länge det här tekno-industriella systemet fortfarande funkar. Privat-bilismen behöver verkligen motarbetas, och plankning är ett billigt, spännande och konkret sätt att göra detta på. Att kollektivtrafiken kostar är något vi alla förlorar på, eftersom miljön förlorar på det. Dessutom används kontroller i kollektivtrafik också till att kartlägga och fånga papperslösa migranter, så att planka är dessutom en praktisk solidaritetshandling. Själv har jag begränsad erfarenhet, men några små tips kan jag ändå tillåta mig att ge;

-I storstäderna är det lätt att planka. Hoppa över spärrar eller (i T-banan) gå bakom någon och sedan ta tag i spärren är inte svårt.

-Vill du vara försäkrad mot tilläggsavgift så kan du gå med i Planka.nu.

-Det är sällan ett förstahandsalternativ att tillkalla polisen, och det kan därför vara ett alternativ för den som inte vill betala tilläggsavgift att helt enkelt inte ha med eller inte ge ut sitt leg, utan istället gå av vid nästa station.

-Huruvida plankning i sig är ett brott i lagens mening, och därför också skulle ge ”rätt” till ett envarsingripande där en kontrollant håller fast en resenär (något som är vanligt förekommande), är omdiskuterat. Jag lutar åt att det inte är det, även om det i och för sig inte spelar så stor roll. ”Böterna” är inga böter utan endast en tilläggsavgift. Det brott som det skulle kunna handla är bedrägligt beteende.

-På tåg finns det olika sätt att planka. Att vara på toan är en klassiker, en annan är att ”sova” (om en inte åker från den första stationen). Det är i regel väldigt svårt för konduktörer att komma ihåg alla ansikten på ett tåg.

-Det verkar svårast att planka på bussar (flyg (och båt?) undantaget…). I Örebro måste en gå på därframme numera, och vissa busschaufförer är nitiska. Jag tycker det är viktigt att inte utsätta busschauffören för en obehaglig situation, dom har ofta en väldigt pressad arbetssituation ändå.

-Vad händer om en är öppen med att en inte har någon biljett, men ändå bara sitter kvar? I hur många fall får en sitta kvar, hur ofta ringer dom polisen, hur ofta vägrar dom att åka vidare, finns det risk att dom fysiskt kastar ut en? Det vore intressant att veta, kanske någon har erfarenheter?

(Flera platser experimenterar med eller inför gratis kollektivtrafik; Sollefteå, Avesta och Tallinn är några exempel. Andra drar ned på biljettpriset.)

Uppdatering: kontrollanterna som höll fast kvinnan och som ledde till diskussionen ovan slipper nu åtal.

4 reaktion på “Planka

  1. Du får inte bli fysiskt avkastad, men chauffören har all rätt att verbalt ‘slänga’ ut dig och kalla på polis om du inte gör det.

  2. Man kan tycka vad man vill om lagen i sig, men nu sitter du och tolkar lagen utan att veta vad där står. Skilj på äpplen och päron.

    Tilläggsavgift är en särskild avgift när man bryter mot civilrättslig överenskommelse mellan resenär och västtrafik.
    Har inget med brott att göra.

    Brottet bedrägligt beteende är när man uppsåtligen åker utan att betala.
    I straffskalan finns 6 mån fängelse. Det betyder inte att man döms till fängelse. Det öppnar upp för tvångsmedlet gripande för envar.

    Så ja! Envar får gripa den som uppsåtligen åker utan att betala för sig.
    Och samtidigt använda ett våld som är försvarligt.

    Vänstersyn är ingen demokratisk syn. För när någon inte är som man själv tycker kommer man motarbeta och i vissa fall använda våld emot det. Det är inget demokratiskt i det. Det rätta sättet vore väl att rösta.
    Problemet är att ni inte har majoriteten med er. Då tar ni till andra medel.

    Suck!

    • Envar. Jo, jag är med på det du säger. Dock; vad jag förstår så är det bara ett fåtal som dömts för bedrägligt beteende vid plankning, och då har det förekommit någon typ av falsk biljett. Frågan är vilka prejudikat som finns vid plankning utan att en uppvisat biljett över huvud taget.

  3. Pingback: Plankningserfarenheter (SJ) « Stigen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>