Varför vi bråkar när vi åker bil

Är det bara jag som har erfarenheten att bilkörning ofta är förknippat med konflikter, spänningar och stereotypa könsroller? Mannen vill köra, gärna häftigt, kvinnan är orolig och luftbromsar. Föraren (oavsett gender) är antingen självsvåldig och struntar i medpassagerarnas åsikter och känslor, eller också är hen osäker och kör långsamt och ryckigt, eller så skäller och gnäller och skuldbelägger hen medtrafikanter och medpassagerare. Och alldeles oavsett körstil så knackar konflikten på dörren bra mycket oftare än utanför bilens kaross.

Varför? Är det inte så att fordens hastighet samt konstruktion är avgörande orsaker här? Hastigheten innebär per definition risker i kombination med att beslut gång på gång måste fattas snabbare än vad som ibland är rimligt. Detta tillsammans med en hyper-hierarkisk konstruktion. Ingen anarki här, det är en och bara en som styr. Medpassagerarna lägger sina liv i förarens händer, inte konstigt då att dom åtminstone ibland vill tycka till. Å andra sidan inte så konstigt heller om inte föraren känner att hen har lust eller tid att prioritera att väga in dom andras känslor för varje kurva och växling.

(Att åka bil tillsammans kan förstås också ha positiva effekter, det ger exempelvis en avskiljdhet och ett fokus som skapar utrymme för tankar och fina samtal.)

Vad tänker du? Håller du med om att vi bråkar oftare i bilen än vi gör utanför? Vad tror du det beror på? Vilken roll brukar du inta i bilen?

7 reaktion på “Varför vi bråkar när vi åker bil

  1. Jag är nog beredd att hålla med. Tänker ibland på detta eftersom jag inte har något körkort och därmed alltid är förpassad till just den maktlösa position som medpassagerare (för att inte tala om folk och djur UTANFÖR bilen). Jag tror dock att det för mig är något positivt eftersom jag är en vit, privilegierad man.

    Jag längtar verkligen efter en värld utan bilar. Men egentligen inte på ett primitivistiskt sätt. Jag gillar tåg…

  2. Hej!

    Har nog inte samma upplevelse. Bilturer är snarare positivt laddade för min del. Brukar inte vara särskilt mycket snack om själva förfarandet (kurvtagningar m.m.), snarare om målet för resan, och då inte i konfliktform. Men det har kanske med körvana att göra? Och vilka förväntningar man har byggt upp? Hur bekväm man är med situationen/i bilen?

    Men jag kan nog hålla med om att detta med att fatta snabba beslut kräver högre koncentration, och därmed blir det lätt stressat, om man kör i stora städer (och är ovan), och när man har en hög anspänning är man väl mer benägen att gräla, snäsa av o.s.v.

    • Tack för kommentarer, intressant! David, vilket brukar din roll i bilen vara? (Du behöver inte svara om det känns obekvämt.)

  3. Ajdå, kommentaren försvann.. Det har skiftat, vi åkte mycket bil när jag var liten och vi var missionärer i Paris. Då satt jag alltid bak, många fina minnen från de resorna. Nuförtiden är det oftast jag som kör när vi ska långt, även om jag fortfarande tycker det är mysigast i baksätet :)

  4. När det gäller att bråka om bilkörningen så sker det såklart oftare i bilen än utanför. Jag är den som oftast kör. Då jag kör betydligt mycket fler mil per år än min fru som dessutom har relativt färskt körkort känner både hon och jag oss tryggare om jag kör. Hon kommenterar sällan hur jag kör, men jag är inte lika snäll. Jag är faktiskt ofta rädd när jag åker med henne och andra.

    När det gäller bråk i bilen om andra saker så händer väl det också. Bilen är till sin natur ett bra ställe för diskussioner, både bra och dåliga sådana. Det är avskilt, det handlar oftast om en resa med ett bestämt slut (diskussionen bli inte oändlig) och man sitter brevid varandra utan att direkt se den andre, vilket ger en tryggare stämning. (Kolla biktbås och samtalsterapi-rum)

    • Spännande att få del av era erfarenheter. Det statistiska underlaget kan väl inte anses ge något säkerställt resultat ;) , men möjligen bekräftar svaren könsrolls-tanken och, om än något svagare, konflikt-teorin?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>